söndag 25 juli 2010

Racerapport från Kyosho Masters, Paris

Dagen efter EM-B i spanien så hade vi tänkt stanna kvar för att träna på den fina banan. Vädret var nu klart bättre men nästa dag, efter en liten välbehövlig sovmorgon, när vi kom till banan så var den stängd. Ändå hade vi frågat funktionärer dagen innan om banan var öppen. Ingen att fråga hittade vi heller. Vad göra? jo, vi drar till Paris och får en extra dag där istället. Dumma som vi var så kollade vi inte med vårat hotel i Sucy En Brie om det var ok att komma en dag tidigare. Det skulle vi ha gjort. Vi glömde totalt bort hur serviceminded man är i Frankrike...eller inte...

En snabb koll med GPS:en gav vid handen att det fanns 28 hotel bara i Sucy En Brie, som ligger strax utanför Paris, så det borde inte vara några problem...jo, tjena.

I vilket fall som helst så körde vi norrut. Resan gick galant då betalvägarna i Spanien och Frankrike är riktigt fina. Speciellt resan upp genom Spanien var fin genom dalar och berg. Framåt sen kväll var vi då äntligen framme i Paris. Det är en jäkla trafik runt den staden men det gick ganska enkelt att hitta fram. Ja, enkelt och enkelt. När jag körde ja. Inte när Kent körde. Han är totalt livsfarlig. BMW:n har aldrig pressats så hårt och gått så snabbt! "Man är ju van med Suzukin vet du….hur svårt kan det va" mumlande han något om. Ja, två fortkörningsböter senare så var vi i alla fall framme i Paris och vi körde direkt till banan.
Vi har hört mycket gott om denna bana som flera anser vara en av de finaste i Europa. Väl där så möttes vi av Alfonso och Alfonso. Ordförande och vice ordförande i klubben som var väldigt trevliga. De hälsade oss välkomna och visade stolta upp sin fina anläggning. Ja, jäklar vad fint det var. Hela anläggningen utstrålar en jättemysig atmosfär. Det är snickarglädje och blomrabatter och flaggor och så den sjukt fina banan. Ja, ni ser på bilderna.

Fredag:
I dag är det fri träning hela dagen. Det är bara att gå upp köra som man vill, när man vill och det funkade bra. Man tävlar i tre klasser, nitro buggy, elbuggy samt Truggy. Micke skulle köra båda buggyklasserna och Fredde bara nitro. Absolut flest deltagare är det i nitrobuggy. Där kör man dessutom i tre olika klasser. Lägsta klassen kallar man för Leauge, mellanklassen för Expert och den högsta för Elite. Micke och Fredde var anmälda till Expert men när vi väl såg startlistorna så hade arrangören flyttat Micke till Elite. Jag ville ändra tillbaka då jag tyckte att det är bättre att Micke kör i Expert och då slipper att tävla mot Aigion och Kanai m.m. men Micke var envis som 17 och ville köra i Elite. Det visade sig även vara rätt val då Mickes speed passade bättre i Elite.

Träningen gick i alla fall bra. Mickes båda bilar gick kanonfint. Fredde var dock inte nöjd med varken bilen eller motorn och de mekade febrilt för att hitta en bra set-up. Det blev en bra dag men mycket körning och bra stämning både på banan och i depån. Det blev lite uppståndelse när Kanai kom. Det visade sig att tullen hade beslagtagit alla hans packning då han hade vägrat att öppna den frivilligt i tullen. Det var nog så att det var lite språkproblem i tullen då ingen är något vidare på engelska. Till slut kom hans packning med budbil och alla var nyfikna att se TKI tvåan som han körde med. Kvällen avslutades på en krog som skulle vara berömda för sitt fina kött. En av de magraste servitriser jag sett betjänade oss och som vanligt begrep varken hon eller hennes kollegor knappt någon engelske men de hade fina bilder på de olika köttbitarna i menyn och man valde kött och sedan hur man ville ha det grillat. När väl köttet kom in så fick alla blodiga köttbitar oavsett van man hade beställt…suck. Det vara bara att be dem lägga på flera köttbitar på grillen igen. Men det var i alla fall gott. Det blev sedan en lugn kväll på hotellet. På samma hotell bodde även Ronnefalk, Ekenstierna, Toddan och Thern.

Lördag, kval.
Även kvalen gick bra. I alla fall i nitro för Micke och Fredde. Micke var med på top 6 i Elite och Fredde var nära att ta TQ i Expert! Nu tog istället Kennie den med Fredde på andra plats.
Micke kvalade till slut åtta i Elite men var inte långt efter David, Kanai och Aigion. Däremot gick det sämre för Micke i el. På träningen var Micke på top 3, han gillar el, men redan på morgonen så började Mickes bil brinna. Vi vet inte varför. Ett nytt motor/fartreglagesystem lånades in till nästa kval men även det gav upp….suck så det blev inget elköra för Micke. Alla var vi ändå nöjda med dagen. Man kör Kyosho Masters utan domare i kvalen och trots det så funkar det hur bra som helst. Stämningen är kanon och alla snackar med alla och alla är villiga att hjälpa till med tips och råd. Bra stämning i svenskteamet dessutom då både David, Kennie, Thern, Micke och Fredde var med i toppen i samtliga klasser. David passade på att vara TQ i alla tre klasser! Grymt.

Söndag, finaler:
Micke startade med nr 4 i sin semi. Han gör en bra start och är ganska snart på 3:e plats. Den håller han sedan hela finalen och går lätt vidare till final. För Fredde blev semin i Expert en lugn resa där han lätt går vidare genom att vinna sin semi. Värre blev det i hans final där förväntningarna var höga. Kennie och Fredde var snabbast i sin klass. Men precis före start när Kent ska slå på Freddes mottagare så lägger styrservot av…ridå. Vi skriker time-out men Kent säger till Fredde att det är bara att ge upp. ”Vi hinner aldrig byta styrservo på den lilla tiden” Fredde är lugn och sansad men jag ser på hans blick hur ledsen han är. Då kommer riddaren i blank rustning, eller snarare en frustande älg med fradga i munnen. Jag menar alltså Pierre som kommer älgandes så hela depåområdet skakar. Det gav utslag 3,2 på Richterskalan i Uppsala! Vad har hänt frågar han. Kent förklarar att det är kört. Inte säger Pierre! Han börjar riva bort servot, klipper kablarna, kastar bort skruvarna. Jag letar rätt på ett nytt servo samt två buntband. Nu har även Thern kommit och undrar vad som har hänt. Han säger att han säger till arrangören att vänta tills vi är klara. Vi måste ha mer tid. Det är lugnt säger Thern. Om de inte gör som jag säger så lägger jag mig över banan så det inte kan starta!
En för alla, alla för en! Härligt Thern. Nu gjorde arrangören som han sa så han behövde aldrig lägga sig på banan. Pierre fäster det nya servot med två buntband och Kent springer ut med bilen till startplatsen och Fredde rusar upp i tornet. Starten går och Fredde har otur och blir påkörd i första kurvan. Kommer ut sist. Kennie tar täten som han sedan håller ända in i mål. Grattis Kennie. Fredde kör skitbra och jobbar upp sig till en 2:a plats. Skitbra gjort, grattis!

Dags för Mickes final. 45 min ska köras. Micke gör återigen en bra start ligger 3:a-4:a och har en duell med Kanai i många varv om 3:e platsen. Kanai kör riktigt hårt och sätter av Micke flera gånger. Micke svarar med att vara lika tuff han men jag ropar då att han att lugna ner sig. Det är inte så bra kanske att göra sig osams med Kanai? De fortsätter att ha tuffa kamper. Till slut blir Micke avsatt och blir liggandes länge…länge. När han väl var på banan igen så låg han 9:a. men Micke kör bra. David sa i semin att han aldrig har sett Micke köra så bra. Fort och idiotsäkert. Inga misstag. Nu kör han så bra igen. Han tar in på bil efter bil och med bara några varv så slåss han om 5:e platsen. Micke är klart snabbare än både 4:an och 5:an men tyvärr kör Micke av en bärarm fram efter lite närkontakt med räcket i den läskiga chikanen. Det gör att han slutar 9:a i finalen men vi är nöjda ändå. Micke visar att han hänger med på den här nivån. Kul. I täten så har det varit en grym fight mellan David och Aigion. De har legat hjul vid hjul i 43 minuter. Så jämnt så jämnt. Tyvärr fick David soppatorsk bara något varv före mål och ramlar ner till 3:plats. Thern blir 2:a.

Efter en pampig prisutdelning, vilka pokaler, så packade vi ihop för att åka hem. Vi var alla överens om att detta var den roligaste tävlingen vi har varit på. Under anläggning och bana. Härlig stämning, bra mat och trevligt folk. Hit måste vi åka igen även nästa år. Både Micke och Fredde har kört skitbra hela helgen. Bra gjort grabbar!

/Lasse Johansson, mek & pappa till Micke