onsdag 26 maj 2010

Racerapport från Skövde, Sverigecupen 1:8 buggy

Helgen 22-23 maj gick Sverigecupens andra deltävling i 1:8 buggy som kördes i Skövde. En av Mickes favoritbanor och en fin anläggning alldeles bredvid Skövdes flygplats.

Fredag
Som vanligt så åker vi dagen innan. Färden ner gick bra men i höjd med Örebro så kom ösregnet. Det regnade så att man knappt såg vägen. Prognosen sa att det skulle regna på kvällen och natten men att det skulle klarna upp på lördag morgon. När vi kom fram till banan så låg den helt under vatten. Såg inte roligt ut alls men slutar det bara att regna så ska det nog ordna upp sig eftersom denna bana är en av de bäst dränerade banorna i landet. Istället för att titta på eländet så drog vi in till stan och checkade in på Scandic Billingen. Denna gång hade vi kostat på oss en svit tillsammans med Kent och Fredrik Peters! Kanonbra med plats. Kvällen avslutades med en middag på närbelägen krog. Dit kom sedan även familjen Ronnefalk, Niclas Brunsberg och allas vår Chonka.

Lördag morgon
Mulet men uppehåll. I med en snabb frukost och iväg till banan. Väl där så visade det sig att banan var rejält lerig. Eftersom Micke kör i de snabbaste heatet som körs sist så hoppades vi att det skulle torka upp. Klubben gjorde ett bra jobb för att fixa till banan. De flesta valde dock att hoppa över den första träningsrundan och så gjorde även vi. Vi bestämde dock att köra den andra, och sista, rundan oavsett hur banan var eftersom vi måste få någon träning innan kvalen. Som tur var så torkade det upp rätt snabbt och banan blev riktigt bra. Träningen gick bra och vi kände att vi hade en bra set-up från början. Varvtiderna var ok men Micke gillade inte riktigt däcken som denna gång var AKA Crossbrace. Vi valde dessa eftersom det fortfarande var lite lerigt och mycket sågspån på banan.

Kval 1: Nu slängde vi på AKA Grid Iron samt att vi bytte till mjukare k-hämmare. Bilen gick nu riktigt bra och Micke var snabb och körde felfritt. Tyvärr hamnade han i trafik de sista tre varven och det var en bil som vägrade att flytta på sig trots att Micke var mycket snabbare. Det var dock omöjligt att ta sig förbi och Micke blev 8:a i rundan. Vi var ändå rätt nöjda eftersom vi kände att det fanns mer att ge. Gus var snabbast av alla och blev TQ i kval 1.

Kval 2: Vi bytte till ännu mjukare k-hämmare, för övrigt lika som i kval 1. Micke kör riktigt snabbt och bra och fastnar denna gång inte i trafik. Han kommer ifatt flera bilar men de flyttar sig fint och säkert. Bl.a. med hjälp av en ypperlig racecontroller-Dallas. Micke kör skitbra och bilen går kanon. Micke blir 2:a i andra vändan. TQ blev Mathias Larsson.

Kval 3: Inga ändringar. Micke kör återigen skitbra och blir TQ!

Kval 4: Inga ändringar. Micke kör bra igen men det är tufft i toppen och han blir 4:a. TQ blir teamkompisen David.

Kval 5: Riktigt spännande då hela fem olika förare kan bli TQ. Micke (Kyosho), Gus (AE), Mathias (Losi), David (Kyosho) och Niclas Brunnsberg (Kyosho). I förra Sverigecupen i Mjölby så slog team K till och tog alla tre topplaceringarna i kvalet och nu hade de chans igen men både Mathias och Gus var snabba så det blir tufft. Direkt efter starten så tar de tre K -bilarna täten direkt men även Gus hakar på och med i toppen. Mathias kommer lite efter. Med bara några varv kvar så är David etta och Micke har gått upp på andra plats. Micke tar in på David och med ett varv kvar så skiljer det 2 sekunder men då gör David ett av sina få misstag och Micke smiter förbi. Det blir en kamp in på mållinjen mellen David och Micke där Micke drar det längsta stråt och vinner rundan med 0,8 sek och blir därmed total TQ. Kanonkul!

Till kvällen så drar ett stort gäng på O'Learys för att äta och kolla in lite fotboll. Maten var sådar. O'Learys brukar inte ha de möraste biffarna men kvällen var trevlig. Vi var tillbaka på hotellet vid 23,30 då vi hoppade direkt i säng.

Söndag
Finaldag. Vädret var fint men det var betydligt kallare. Eftersom Micke gick direkt till semi så hade vi gott om tid att kolla igenom bilen. Allt verkade bra så vi väntade med spänning tills det var dags att köra. Vi passade på att kolla in våra kompisars framfart i de övriga finalerna. Imponerande var Mats Angseryd och Fredde Cederberg som båda hade kvalat sådär men som nu bumpade den ena finalen efter den andra efter mycket bra körning. Tyvärr stoppade ett motorstopp Angseryd. Vete 17 hur långt han hade gått annars. Cederberg bumpade ända till kvartsfinalen. Kul att se att han kör bra med nya bilen. Innan kvarten körde Micke sin semiträning. Bilen gick bra och Micke körde bra. Det vi diskuterade mest var vilka däck han skulle köra på. Solen började att titta fram och det blev varmare ett tag. Vi valde till slut att fortsätta med Grid Iron. Micke tog täten direkt i semin och de fyra första skapade ganska snabbt en lucka till de övriga. Micke släppte två bilar och valde sedan att bevaka sin 3:e plats och inte jaga och den platsen höll han in i mål. Finalplatsen var säkrad.

Det blev nu kallare igen och finalen körs ju i 45 minuter så Micke valde nu att köra på City Block i en hårdare gummiblandning. Micke kom iväg bra i starten och han och Niclas tog täten direkt. De båda turades sedan om att ha ledningen. Tyvärr fick Micke sedan ett motorstopp i samband med en vurpa. Kent "Gasellen" Peters sprang snabbt ut och hämtade bilen och som tur var så startade den direkt. Ut på banan igen men nu hade han ramlat från första till 7-8:e plats. Men Micke kör kanonbra och jobbar sig ifatt och kör i mål på 5:e plats. På samma varv som vinnaren och inte många sekunder efter fyran, trean och tvåan. Vann gjorde Niclas Brunsberg efter mycket bra körning. Kul även att Coffe knep 2:a platsen. David 3:a och Henke Nilsson 4:a.

Allt som allt är vi ändå nöjda. Nästan 90 startande och Micke är TQ samt med i toppen och slåss ordentligt.

Totalt så hade vi 5 Kyosho MP9 av 12 bilar i finalen vilket är en klar dominans.

Grabbarna använde:

Kyosho MP9 Race
Team Orion Alpha CRF ABI .21 3-Port
AKA CityBlock och GridIron I Supersoft och Soft

/Lasse Johansson, Mickes mek och pappa