måndag 19 april 2010

Racerapport från Neobuggy

Under Påsken så kördes att av årets största race, Neo 2010 i Newport, England. Racet arrangeras av neobuggy.net, som är en internationell site om 1:8 nitrobuggy. Tävlingen lockar förare från många länder och flera av Världens bästa deltar. I år deltog 219 stycken förare från 25 länder. Några världsstjärnor; Ryan Mayfield, Adam Drake, Mike Truhe, Världsmästaren Atsushi Hara, Lee Martin, bröderna Aigoin och många fler. Sverige var ett av de bäst representerade länderna med 14 deltagare. Tävlingen körs inomhus och banan byggs upp enkom för detta race.

Stället man har valt är idealiskt för detta. Tävlingen körs vid Harper Adams University College som är en engelsk landbrukshögskola. I hallen som banan byggs tränar annars blivande bönder på att köra traktor och plöja. Man bor i riktigt schyssta studentlägenheter alldeles intill banan. Perfekt.

Självklart var Team Kyosho Sverige med och här kommer en rapport från teamets nyaste deltagare, Mikael Johansson.

Vi började vår färd till England vid lunchtid på dagen före skärtorsdagen då vi bilade från Stockholm till Malmö. Väl framme i Skåne så tog vi in på hotell, åt en god middag och hoppade i säng. Nästa morgon var vi uppe tidigt, väckte tuppen, och tog bilen till Malmö syd där vi ställde bilen och mötte Teamchefen Pierre och teamets övriga förare David Ronnefalk och Niclas Brunsberg. En del övriga svenskar var där också och tillsammans tog vi direkttåget till Kastrup för att där sedan ta flyget till Birmingham. Incheckningen och flygresan gick bra och väl framme i England så tog vi tåget till Telford för att sedan ta taxi sista biten till Newport och Harper Adams.

Så fort vi hade fått våra rum så gick vi och tittade till banan. J---lar vad fint det var! En sådan här anläggning skulle man ha permanent hemma i Sverige. Vilken dröm. Banan bar byggd av hårdpackad lera och hade flera stora hoppkombinationer. Grabbarna ville gärna ut och köra omedelbart =). Det fanns även mekplatser för alla deltagare och Kyosho UK hade bokat platser åt oss så att alla Kyoshoförare satt tillsammans och på så sätt kunde hjälpa varann.
Själv hade jag på min vänstra sida Mike Craddock och på min högra japanen Shin Adachi. Coolt. Framförallt Mike var kul och hjälpsam. Dessutom kunde han en hel del svenska ord men en del av dessa lämpar sig inte för tryck här.

Kvällen avslutades men en taxitur till Newport. En charmig typisk engelsk småstad. Man förväntar sig nästan att möta kommissarie Morse runt hörnet. Apropå taxi. Vi åkte taxi i princip varje kväll och dessa bilfärder var äventyrliga. Taxichaufförerna hade samtliga drömmar om att bli F1 förare. De körde som biltjuvar på dessa småvägar så det var bara att hålla i sig. Första kvällen avslutades med en middag på en typisk engelsk pub.

Under fredagen var det dags för träning. Alla fick köra tre träningsheat varav de två sista var seedningsgrundande för morgondagens kval. De gäller att ha tre sammanhängande snabba varv för att hamna i ett så bra kvalheat som möjligt. Det är inte kul att hamna i ett kvalheat med långsammare förare då det blir fler omkörningar och varvningar. Vi hjälptes åt att hitta en bra set-up på våra Kyosho MP9. Banan var väldigt hal men Kyoshobilarna gick bra och när träningen var över så var de tre Kyoshoförarna snabbast av svenskarna. De körde på AKA City Block och Grid Iron super soft. Niclas hamnade i heat 12, Micke i heat 13 och David i heat 14, av 15.

Micke fick för första gången i sitt liv köra tillsammans med några av Världens bästa; Lee Martin, Hara, Hup Hönigl m.fl. Spännande och väldigt lärorikt. Vi var riktigt nöjda med dagens körningar. Bilen och motorn (Orion) fungerade perfekt.

Kvaldag 1: Totalt kör man 6 kval varav de 4 bästa räknas. 3 kval körs idag och 3 nästa dag. Micke körde bra hela dagen och låg runt 35-40 plats hela dagen. Samtliga svenska Kyoshoförarare var ungefär lika snabba. Vi fortsatte att jobba med lite med bilens set-up för att få den så bra som möjligt. Vi testade även lite olika däck men Micke föredrog att köra på City Block.

Kvaldag 2: Även nu körde Micke bra och satte ett riktigt bra kval i 5:e rundan. Totalt den 23:e bästa tiden. Även i 6:e rundan hade han en mycket bra tid på gång men han blev tyvärr rejält påkörd så att länkarmen till gasen böjde sig och fick bryta sista kvalet. Även Niclas och David gjorde bra ifrån sig. De hamnade båda i kvartsfinal och Micke fick position 1 i åttondelsfinal. I varje heat och final kör 15 bilar och i finalerna så går de fyra bästa vidare i finalstegen.

Till kvällen gick vi och många andra svenskar till en närliggande pub för att äta. Vi var totalt 20 svenskar och personalen lyckades att blanda ihop beställningarna rejält så det blev lite rörigt. Teamchef Pierre höll t.o.m. på att bli utan mat! De har trevliga pubar i England men laga god mat kan de inte. Smaklöst, torrt och trist men vad gör det när man är i trevligt sällskap?

Finaler: Micke skulle köra först av de svenska Kyoshoförarna. Han hade som sagt startnummer 1 i sin åttondelsfinal som kördes i 20 min. Han tog starten bra och kom iväg som etta men i kurva fyra blev han påkörd och fastnade i banmarkeringen. När han väl kom loss så låg han 7:a. Ni ska veta att det inte är lätt att köra upp sig i detta startfält där samtliga förare håller mycket hög klass och är väldigt snabba. Men Micke gör en kanonkörning och kör upp sig till 3:e plats och bevakar sedan den ända in i mål och var därmed vidare till kvartsfinal. Väl där startade han med nummer 14 och gör återigen en bra start och ligger snart på 6:e plats. Tyvärr blir han återigen påkörd och slår runt. När han väl är på hjulen igen så ligger han sist. Men nu kör han ruggigt bra och sätter flera 39 sekunder varv efter varann. Nu räcker tyvärr inte tiden riktigt till men han kör upp sig till en 9:e plats och slutar totalt på 38:e plats.

Ett resultat vi ändå är riktigt nöjda med i detta tuffa startfält. I den andra kvartsfinalen gör både David och Niclas varsina kanonkörningar och slutar etta och tvåa! Ruskigt bra kört. Tyvärr blev båda sedan utslagna i semifinalen men totalt sätt så tycker jag att samtliga gör ett riktigt bra race. Alla tre hamnar på topp fyra bland svenskarna.

Detta var det roligaste och bästa race vi har varit på. Ett kanonarrangemang där allt flöt problemfritt. Massor av trevliga människor och massor av bra racing. Finalen var sedan en riktig höjdare att titta på. 15 av Världens bästa gjorde upp och som de körde! Helt otroligt. Värdig vinnare blev fransmannen Yanick Aigion som körde mer eller mindre felfritt i 45 min. Och fort! Vi tänker absolut köra igen nästa år.

/Lasse Johansson

Mikaels utrustning
Bil: Kyosho MP9 Race
Motor: Orion 3-port
Pipa: Orion 2058
Däck: AKA
Radio & servo: KoPropo

Ladda hem Mikaels set-up här

Läs mer på Mikaels hemsida här

Mer om racet och Neobuggy
http://www.theneorace.com/
http://www.neobuggy.net