torsdag 29 april 2010

Ny produkt - Red Bull Edge 540 EPP

Jihaaa! En ny produkt har anlänt. Den här gången är det en spännande flygmaskin - Red Bull Edge 540 Peter Besenyei. Eftersom det kliade i fingrarna passade jag på att bygga ihop den, något som inte tog mer än 30 minuter.

Det första som slår mig när jag ser kartongen, bortsett från att den är större än många av våra modeller, är att den utstrålar ha-begär och är riktigt snygg. På framsidan syns de klassiska Red Bull AirRace-pylonerna och en Edge i profil.

När allt var monterat laddade jag kvickt en 3-cells Team Orion Avionics 2.100mAh och gjorde några tester. Den är smått hysterisk, jag kan knappt vänta på testflygningen. Kanske blir senare idag. Nåväl, läs och inspireras, den finns i butik från 30 april - vem kan få en finare valborgspresent?

Tekniska data
Spännvidd: 1.215 mm
Längd: 1.160 mm
Vikt flygklar: 1.140 g, med Team Orion Avionics 2.100mAh, 3-celler
Motor, EP, borstlös: 350W
Propeller: 12x6
Fartreglage: 30A
Material: EPP
RC-funktioner: höjd-, sido-, skevroder, motor
Dragkraft: 1.950 g
Förhållande drag/vikt: 1,71
Max strömuttag vid test: 36A (statiskt, 10 s)
Max effektuttag vid test: 420W (statiskt, 10 s)


Montering


Bara kartongen gör ju att man förstår att det här är en riktigt häftig modell.

Allt är fint packat med bubbelplast och kartong som motverkar att saker och ting flyger omkring vid frakt.

Alla delar på bordet. Alla fyra servon är redan monterade och de två som sitter i vingen är även klara med stötstängerna monterade. Motor och fartreglage sitter monterat och det medföljer en 12x6" propeller och matchande spinner. Givetvis medföljer som vanligt svensk manual.


Inget lim behövs vid montering, alla gångjärn är redan monterade och passformen är fin. Styrbart, fjädrande sporrhjul sitter redan fast på sidorodret.


Stabilisator med höjdroder där roderhorn och gångjärn är monterade. Nedanför på bilden ligger smådetaljerna som ska användas vid färdigställande av modellen. Stötstängerna är kapade i rätt längd och bockade med Z-bockar i ena änden. Servooken har rätt dimension på hålen för att stötstängerna lätt ska passa.


Skevroderservona sitter färdigmonterade i vingen med stötstänger och roderhorn. Som vanligt behövs alltid en kontroll att alla roderytor är neutrala och följer rekommenderade utslag innan första flygning.


Kroppen har fin finish och är monterad med motorspant samt övriga detaljer.


Steg 1 är att montera landställen. Använd de medföljande 3x16 mm skruvarna. Var noga med att ha rätt mejsel så att inte skallarna skadas. Sätt sedan fast distansbiten som är försedd med dubbelhäftande tejp.


Var noga med att propellern sätts fast i rätt position. Det finns två små "piggar" på baksidan som ska passas in i två små hål på motorn. Detta för att spinnern ska komma i rätt läge. Detta står inte i bruksanvisningen, men var något jag noterade vid monteringen.


De två små hålen för propellern syns här aningen innanför skruvhålen för spinnern.


Propellern i rätt läge, nu är det bara att sätta dit muttern och brickan.


Använd en 10mm hylsa eller skiftnyckel för att spänna fast muttern till propellern. Glöm inte brickan mellan propeller och mutter. Dessa sitter för övrigt fast på propelleraxeln från början. Den som är riktigt noggrann balanserar propellern för att minimera skakningar, klicka här för att se ett alternativ. Popellerbalanserare, artnr 09.5060.


Spinnern sätts fast med två små 2,5x6 mm skruvar. Även här gäller det att vara försiktig med skruvskallarna vid montering. Du behöver en rätt smal mejsel.


Sätt ihop stabilisator/höjdroder och fena/sidoroder. Det görs genom att skjuta in fenan i hålen som finns i stabilisatorn. När de är i rätt position hörs ett "klick".


Tryck fast hela paketet i kroppen. Sätt därefter in den lilla "låsmanicken" i plast.


Den ska skjutas hela vägen i och ha lika mycket tillgodo på båda sidor när den är rätt monterad. Tryck försiktigt men bestämt.


Montera servook och stötstång för höjdrodret. Det finns två storlekar på servook och till höjdrodret ska du använda det mindre. Det finns även två längder på stötstängerna och du ska använda den kortare till höjdrodret. På samma sätt gäller även att du ska använda den lilla skruven (1,6x5 mm) till att fästa servooket. Montera även fast stoppskruven som håller stötstången i rätt läge i roderhornet. Du kommer att justera centrum vid intrimningen av radioutrustningen i ett senare skede.


Gör om proceduren ovan även på sidorodret. Här gäller givetvis att ta de som "blev över" från förra punkten, dvs lång stötstång, stort servook och stor (2,3x5 mm) skruv.


Ta loss canopyn genom att försiktigt lyfta i bakkant för att lossa låset. Skjut därefter hela canopyn bakåt så att den lossnar. Dra ut kablarna till servona för sido- och höjdroder, samt fartreglage för att kunna skjuta in vingen i kroppen.


Skjut in vingen tills du kommer så långt som bilden visar, dvs du har utrymme fritt på båda sidor kroppens sida för att kunna dra igenom kablarna till skevroderservona, se även nästa bild.


Dra igenom kablarna och skjut in och centrera vingen.


Skruvarna som håller vingen i rätt position ser likadana ut. Det finns även en förlängare som ska användas till skruven som sitter på undersidan, för att enklare komma åt.


Börja med skruven på ovansidan. För försiktigt in skruven i hålet, ända ner i botten och vrid sedan 90 grader för att låsa skruven. Jag märkte att det kan vara lite kinkigt, men justera bara vingen lite åt det håll som verkar lösa problemet så sitter den utan problem.


Sätt i förlängningen i skruven för undersidan och för in den i hålet. Den här var lite krångligare att få fast så jag blev tvungen att peta lite med en mejsel från ovansidan för att den skulle hamna rätt. Använd inte våld för då riskerar låsplattan på ovansidan att lossna.


Skruven fast och säkrad.


Klistra fast fönstret på undersidan. Testa först att det passar fint innan du börjar tejpa, jag märkte att den sitter rätt bra och inte vill bli justerad...


Öppna luckan till utrymmet där acken ska placeras genom att hålla i de små vita plastblecken på båda sidor. Dra försiktigt ut luckan.


Stoppa in acken och sätt tillbaka luckan. Kontrollera att tyngdpunkten hamnat rätt. Den ska ligga ca 60 mm bakom vingens framkant.


Sådär, färdigmonterad. För mig tog det ca 30 minuter. Nu återstår installation av mottagaren, som ska ligga under canopyn i det avsedda utrymmet. Sedan blir det intrimning och testflygning.
Glöm inte att kontrollera att alla roder rör sig åt rätt håll och med rätt utslag.


Börja med utslagen enligt manualen:
- Skevroder: +-13 mm
- Höjdroder: +- 25 mm
- Sidoroder: +- 60 mm


Film/bilder kommer inom kort - stay tuned.
Lycka till!

/Måns Lennstrand