tisdag 15 december 2009

Projekt - Elkonvertering av Inferno GT2 Aston Martin

Det är ju högaktuellt med borstlöst och elkonvertering just nu, så vi tänkte testa att elkonvertera en riktig gatracer, nämligen Inferno GT2 Aston Martin.



Tekniska data, ur kartong:
Skala: 1:8
Längd: 515 mm
Bredd: 310 mm
Höjd: 135 mm
Hjulbas: 360 mm
Spårvidd: 265 mm
Däcksdiameter: 97 mm
Utväxling: 10,37:1
Vikt körklar: 3.650 g
Motor: GXR28SG
Maxfart: ca 85-95 km/h



Steg 1: Gå ner på lagret och hämta nödvändiga delar för projektet



Steg 2: Packa upp och ställ i ordning. Ett extra bord på kontoret får agera mekbord. Vad gör man inte när det är ont om plats...

Steg 3: Av med karossen, upp på mekstället och börja riv



Steg 4: Motor, tank och pipa borttaget. Det är så skönt att göra det här från scratch med en bil som inte rullat och samlat smuts. Kan man kalla det vardagslyx kanske?


Steg 5: Sådär, nu är radiolåda och servon och lite annat smått och gått borttaget. Nu börjar den se riktigt naken ut.


Steg 6: Växellåda och främre/bakre drivaxlar demonterade. Snart är det dags att börja bygga.



Steg 7: Fartreglage från Inferno VE får stå för hjärtat i den här setupen. Reglaget är från Team Orion och heter Vortex 8. Det fixar 120A konstant ström med peakar på 160A. Du kan köra med allt från en 7,2v NiMh stickpack till 4 celler LiPo. Jag tror vi väljer en LiPo-setup... Mer om det senare.


Steg 8: Sådär, då sitter reglaget på plats och nu får även motorn vara med på bild. Det är också en Vortex 8 från Inferno VE. Just den här varianten har ett KV-värde på 2300 och varvar dryga 60.000 varv/minut. Motorn är i 550-storlek, men den är hela 85mm lång (inkl. axel) och ska få kylflänsar när dom kommer in i lager. Det är däremot inte helt säkert att det behövs. Tidigare erfarenheter från Inferno VE visar ju att den går kallt nog ändå. Vi får se.



Steg 9: Nu har jag satt fast motorn i det CNC-frästa motorfästet som kommer med i elkonverteringskittet. Dessutom har den hittat sin plats på chassit så du börjar det ta form.



Steg 10: Nu har jag även fått fast ack-lådan, fartreglaget och radiolådan på rätt platser. Som du ser uppgraderade vi med ett Vortex 1409 servo från Team Orion. Det är väl inte direkt så att det behövs, men det ser ju onekligen snyggt ut tillsammans med de övriga Vortex-prylarna i bilen.


Nästa steg är att ta ner bilen i garaget och testa hur denna setup funkar, så att inget blir för varmt etc. Efter det blir det provkörning på allvar. Den är borstlösa Inferno GT2:an har även en lillebror som vi tänkte testa samtidigt, en Fazer EP som vi dopat med ett Team Orion Experience 2 Titan 14-system.

Tekniska data, efter modifiering:
Borstlöst konverteringskit med bl a motorfäste (01.IFW451)
Motor: Team Orion Vortex 8 Race (artnr 07.28806)
Fartreglage: Team Orion Vortex 8 (artnr 07.65012)
Servo: Team Orion Vortex VDS-1409 (artnr 07.68002)
Ackar: Team Orion Rocket Pack LiPo 7,4V 4000mAh (artnr 07.14107)
Pinion: 13T, från Inferno VE (artnr 01.IF505.13)
Huvuddrev: 46T, växellådan utbytt mot mittdiff från Inferno 7.5
Drivaxel, fram: utbytt mot axel från Inferno ST som är lite längre (artnr 01.IS009)

Ja, det var väl allt just nu. Och JA, självklart kommer det film och bilder från provkörningen.