onsdag 10 juni 2009

Tekniska tips - setup RRR

Efter NM i Nitrotouring tänkte jag dela med mig av min setup. Jag kvalade 6:a och tester visade att bilen gick mycket bra med både stora och små däck. Tyvärr satte slarvmeck slut på min framgångssaga när glödstiftet gängade ur sig efter en trygg ledning i semifinalen:

Bana: Väst-8, platt underlag, högt grepp.

Stötdämparolja: 550 fram, 450 bak.
Stötdämparfjädrar: Mellanblå fram, ljusblå fram
Differentialolja: 50000 fram, 10000 bak
Toe In/Out: 1° out fram, 3° in bak.
Rollcenter: Näst lägsta fram och bak ( OBS! Innebär att övre bärarmen fram ligger i näst högsta läget!)
Caster: Mittenläget.
Camber: Slitage något koniskt inåt
Höjd: 5.5mm bak, 4,8 fram
Downstop: -3mm bak, 0 fram
Stötdämparpositioner: mitten fram, näst lägsta bak.
Drevning: 17/23 - 61/56
Koppling: 2D med 0.3 på fjädern och 0.2mm mellan belägg och klocka
Vikt: 1730 med YB slow 60grams mässings batterifäste.
Däck Kval: GRP dish 37F/37B, 59.5mm bak, 56.5 fram
Däck Semi: GRP dish 37F/40B 62mm bak, 59mm fram
Kaross: Blitz 2.3, mittenstolpen precis i framkant på framrutan

Övrigt, titanskruv överallt utom i bottenchassiet.
Titanaxlar på huvudaxel och i differentialer.
Vita diafragmor i bakdämpare.
Vita ORG03X-Oringar i bakdämparna, Röda ORG03XR i framdämparna.
Dämparna byggda med minimal rebound.
Stötdämparkolvar enligt manual.
HG joint grease i drivaxlar och outdrives. Advanced bakpulley, Capricorn bromsskiva, Gula APP bromsbelägg.

Motor: Nya Team Orion Alpha .12 ABI. Troligtvis helgens snabbaste motor, rekommenderas! Gick bäst runt 98°C.
Stift: Sirio #7
Bränsle: Modeltechnincs Dynaglo 16%
Radio: Sanwa M11 2.4GHz
Servon: Team Orion Vortex VDS0910 lågprofilservon
Mottagarack: Team Orion Marathon

Tack tillsponsorerna Kyosho Sweden och Advanced för en bra helg. Nu fokuserar vi på GP:t där jag kommer vara ännu snabbare!

Med vänlig hälsning
Ola