tisdag 19 maj 2009

Racerapport från Växjö, 1/8 track

Sverigecupen 1/8 track deltävling 1 i Växjö

Då var det äntligen dags för årets första sverigecup tävling i 1/8 track. Efter att i många år kört annat märke så blir denna premiär lite speciell. Ett spännande år med nytt bilmärke, Kyosho Evolva M3. Helt ny bil, OKÖRD, så anlände jag, efter 115mil i bil ( jo jag bor uppe i umeå !! ) på banan i växjö vid 13-tiden med spänd förväntan.

Efter att ha provat bilen 2 tankar så var den hal i bakändan, sådär styrning… (så jäkla fel i setupen kan jag väl inte ha eller ?? ). Svarvade till ett par Japan 35 shore som jag visste var bra grepp i. Vilken skillnad det blev !! bra styrning, bra bakgrepp, mjuk å fin inga konstigheter.

Körde in mig på banan, gjore lite justeringar på växellåda-koppling, 0,5 grader mera toe in bak, 2mm bredare bak, Bilen gick kanon !! Vaknade på lördag morgon med regn…shit också men prognosen sa att det skulle torka upp till mitt på dagen. Behövde inte göra nåt åt setupen, den var kanon !!

Första kvalet: Då försvann 2:ans växel vilket visade sig vara att stoppskruven som håller 2:ans klossar på plats var helt borta…löste det med loctite !!

Andra kvalet gick bra, kom in med 3:e bästa tid men diskades pga för lätt bil ( 70g för lätt…) …hade besiktigat bilen med soppa i tanken, tänkte inte på det…..

3:e kvalet bilen gick kanonbra, lugn bil, bra grepp inga konstigheter, 3:e bästa tid !!

4:e kvalet – förbättrade mig med 2 sec men inte riktigt optimalt drevad men bra ändå !
fortfarande på 3:e plats.

Summering efter kvalet: Har aldrig haft en bil med så bra prestanda!! Otroligt lätt att köra, styr dit man vill , inga plötsliga oroligheter. Bilen rullar otroligt lätt, det måste påverka accelerationen till det bättre. Valet Kyosho Evolva M3 var det ingen tvekan om att det var RÄTT VAL FÖR I ÅR!!

Söndag finaldagen
Vi hade 10 minuters träning inför finalen, prövade lite däck allt gick bra!!

Finalen: Valde att inte byta däck under den 45 minuter långa finalen. Utväxlingsmässigt så valde jag att växla så bilen skulle gå bäst efter ca 20 minuter då jag startade med stora däck ( 77mm bak-70mm fram ). De första 15min hängde jag inte riktigt med pga för högt drevat men med inga missar och bra körning så var jag uppe på 2:a plats efter ca 30 min…

Men 1 min före målgång så fick jag plötsligt soppatorsk? Mekanikern springer å hämtar bilen men hinner inte få igång den innan målflaggan viftas. Men jag kommer på 3:e plats ändå. Det visar sig att vid tankning så bildades luftbubblor då man med tankflaskan trycker in soppan, så det blev inte riktigt full tank. Så nästa tävling blir det tankning med tankpistol !!!!

Summering
Har aldrig haft en så bra bil direkt ur kartong, det behövs väldigt få optionsdelar, alla delar passar utan modifikation, rullar otroligt lätt, väger under 2500gr. Bilen är lättkörd, accelerations snabb, svarar bra på olika modifieringar i setuper. Så jag ser framemot nästa tävling som då är Nordiska Mästerskapen första helgen i juni i Göteborg. Jag var otroligt snabb där i fjol så med M3:an har jag stora förhoppningar.

/Hans Lyxell